Kuokkalankosket - Lempäälä

Lempäälä - Herralankoski

2.7.-6.7.2016

Työvuoro juuri päättymässä ja suuri innostus, että pääsen kaverini hakemaan kotoota ja pääsisimme lähtemään kohti Lempäälää.

Valitettavasti työt venyivät puolitoista tunia yli, mutta se ei meitä lannistanut, vaan lähdimme yötä vasten ajamaan täynnä intoa ja halua päästä kalastamaan uusille kalavesille!

Lähdimme Turusta ajamaan 23.00 aikoihin suurin odotuksin ja hyvin mielin. Matkan aikana tottakai puhuimme mahdollisista saaliista ja hienoista kaloista mitä olemma kuulleet ja lukeneet herralankoskesta tulevan. Koitimme toki hillitä intoamme siltä varalta, että jos kalaa ei tulekaan tai tulee jostain syystä heikosti, niin ettei sitten pety, jos näin on käydäkseen. Matkalla rupatellessa tuli vastaan myös hirviä ja peuroja, mutta onneksi emme joutuneet tekemään lähempää tuttavuutta näiden hienojen eläinten kanssa. Sen verran matkalla pääsi ikävästi sattumaan, että vähän ennen määränpäätä, oli auton molemmat ajovalot palaneet ja eikös poliisit meidät vielä ehtinyt tavoittamaan. Onneksi, poliisit olivat ystävällisiä ja ymmärtäväisiä ja antoivat meidän jatkaa matkamme määränpäähän, sillä ehdolla, että käymme seuraavana päivänä vaihtamssa uudet ajovalot.

01.00

Vihdoinkin perillä!

Heti autosta noustuamme, kuulimme kosken kuohut ja muutaman kalastajan puheet.

Eihän siinä telttaa heti voinut alkaa pystyttää, kun heti autosta noustuamme paikka oli mahtavan näköinen ja halu päästä juttelelemaan paikallisten kalastajien kanssa. Paikalla oli yksi kalstuksenvalvoja ja muutama hänen kaverinsa. Vastaanotto oli samantien ystävällinen ja siinä menikin tämän valvojan kanssa 30min jutelessa, jonka aikana oli muutama taimen jo näillä kalastajilla noussut ja lukuisat taimenen tai kirjolohen hypyt nähty.
Ei olisi enää paremmin mielin voinut alkaa telttaa pystyttämään ja alkaa nukkumaan odotellen aamua!

Nukahtaminen toki oli vaikeaa, kun odotus kalaanpääsystä oli niin suuri ja muutaman kerran kuului kalamiesten huudot, että iso taimen oli kiinni siimanpäässä.

Tulihan se aamu vihdoinkin!

Aamulla herätessämme, laitoimme aamupalaa ja aamukahvit rauhassa ja nauttisimme mahtavasta säästä ja maisemista! Siinä kun rauhaksiltaan kahvia joimme, alkoi kalastajia ilmestymään herralankosken ympärille.

Varusteet niskaan ja menoksi!

Oli aika pukea vastuteet päälle ja lähteä kalastamaan!

Ennen kuin pääsimme aloittamaan, tuli yksi paikallisista kalastuksenvalvojista meille juttelemaan. Tämä kertoi meille vinkit ja niksit miten täällä kalaa tulee ja millaisilla perhoilla. Väkeä alkoi laavun ympärille kokoontumaan ja tajusin samantein, että täällä kalastajat ovat kuin suurta perhettä. Kaikki ovat ystävällisiä toisilleen, antavat uusille vinkkeja ja neuvoja, josta tähän väliin iso kiitos yhdelle valvojista, joka minua opasti ns. ''hotspoteissa'' ja antoi vielä iltapäivällä omasta rasiastaan kaksi keltaisella kuulapäällä ja oliivinvihreällä rungolla olevaa larvaa ja sanoi: laita nämä siimanpäähän ja mene yhdelle näistä spoteista niin eiköhän sieltä taimen nouse. Ja nousihan se! ensimmäisellä heitolla 52cm taimen. Omilla perhoilla ei meinaan ollu vielä mitään tullut aamupäivästä.

Johan Vega olikin jo yhden taimen ja kirjolohen saanut ja näistä saalista olimme jo todella iloisia! Johan oli ehkä hieman kärsivällisempi kuin minä, joka vaihtoi paikkaa turhan nopeaan tahtiin ja hankkiuduin vaikesti kalastettaviin paikoihin.

Kalaa tuli päivän mittaan kivasti, tuli kirjolohta, taimenta, kuhaa ja ahventa. Johan otti päivän ruokakalat ylös, yhden 47cm mittaisen kuhan ja yhden kirjolohen.Kuhia tuli noin 7kpl päivän aikana, mutta kuhien mitat jäivät 40-45cm väliin ja herralankoskella alamitta on 45cm.Johan Vega kirjolohensa kanssa.

Fiilikset

Herralankoski oli meidän molempien mielestä mahtava paikka niin perho kuin heittokalastukselle.

Koski on monipuolinen laaja kalastettavien kalojensa puolesta. Koskessa esiintyy kirjolohta, taimenta, toutainta, kuhaa, ankeriasta, madetta, ahventa ja paljon muitakin lajeja mitä en nyt muista. Kirjolohikantaa pidetään mukavasti yllä, kun noin kerran kuukaudessa pyyntikokoista kirjolohta istuetaan herralankoskeen. Meille kerrottiin myös, että keväällä tavoittaa paljon isoa kuhaa ja toutainta, mikä sai meidät innostumaan ja aivan varmasti menemme näiden perässä uudestaan keväällä!

Aivan varmasti menemme myös uudestaan käymään muinakin aikoina, koska paikasta ja ihmistä jäi niin mukava fiilis ja kokemus!

Herralankoskella on myös vuokrattava kota, mikä oli todella hieno ja kätevän oloinen. Kodassa on hyvin nukkumatilaa ja hyvät mahdolisuudet ruoan laittoon. Paikan päällä oli myös laavu, josta löytyy jääkaappi ja muita varusteita, jotka ovat kaikkien vapaassa käytössä. Tavarat uskalsi hyvin jättää leirille, mikä oli mukavaa, ettei tarvinnut kokoajan miettiä, laittaako niitä johonkin telttaan piiloon, vaan tavarat pysyivät omilla paikoilla mukavasti.

Team Lazy Anglers haluaa kiittää kaikkia kalastuksenvalvojia ja henkilöitä jotka tekivät reissustamme mahtavan ja ikimuistoisen!

Suosittelen käymään ja tutustumaan. Alapuolella vielä kuvia ja linkki kyseisten koskien kotisivuille.

Kuha ja pari ahventa iltapalaksi.